Aankopen binnen je app – Geld verdienen met je app – deel 2

Wederom welkom bij onze vierdelige serie over geld verdienen met je app. Met in dit deel het model ‘aankopen binnen je app’. Ben je nieuwe bij deze serie, lees dan eerst de introductie van geld verdienen met je app.

Aankopen binnen een app, ook wel ‘in app purchase’ genoemd, is een steeds vaker gebruikt model. In dit artikel leggen we uit hoe het werkt, wat de voor en tegens zijn van dit model en hoe jij zelf dit model kunt inzetten voor jouw app.

Aankopen binnen je app

Dit model wordt steeds vaker ingezet als verdien strategie. Dit gebeurd zowel zelf staand als in combinatie met een betaalde app. Eén van de redenen waarom dit model steeds populairder aan het worden is, heeft te maken met het steeds toegankelijk worden van deze methode. Zowel Apple, Google, RIM en Microsoft (vanaf windows phone 8), hebben aardig hun best gedaan om een veilig en gemakkelijk raamwerk neer te zetten. Op deze wijze kunnen ontwikkelaars relatief gemakkelijk gebruik van gaan maken van dit model.

Hoe werkt een aankoop in je app?

We starten vanaf het moment dat je al de app hebt staan op je smartphone. Zoals eerder aangegeven, kan dit een gratis app zijn of een betaalde app.

In de meeste gevallen, kiest de ontwikkelaar er voor om de basis functionaliteit van de app direct beschikbaar te stellen. Doormiddel van een het betalen van een vergoeding, kan de gebruiker bepaalde extra’s beschikbaar stellen in de app. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Extra content (verdiepende artikelen, extra kaarten, etc)
  • Nieuwe functionaliteiten (mogelijkheid om content online te delen, meer dan X keer per dag zoeken, etc)
  • Upgrades in een spel (extra wapens, betere bescherming, nieuwe levels, etc)

Het unieke aan deze in app aankoop, is dat je de app niet verlaat. Dit betekend dat de transactie ook echt in de app zelf wordt uitvoert en de aangekochte extra’s direct beschikbaar zijn.

Wat zijn de voordelen en nadelen van betaalde apps?

Dit model wint snel in populariteit. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een aantal belangrijke voordelen t.o.v. andere modellen. Daarnaast is de ondersteuning van de leveranciers steeds meer beschikbaar, beter en veiliger. Toch heeft dit model een aantal nadelen. Hier onder een overzicht van de belangrijkste voor- en nadelen.

Argumenten voor Argumenten tegen
Het drempel om de app eerst te proberen, alvorens te investeren is zeer laag (er van uitgaande dat de basis app gratis is). Dit zorgt er voor dat een grotere groep potentiele klanten al interactie heeft met je product. De balans tussen gratis functionaliteiten en content is een uitdagend spel. Geef je te weinig weg, dan maken je gebruikers gewoon geen gebruik van je app. Dit verlaagd de kans op conversie. Geef je te veel weg, dan is de waarde van de in app verkoop te laag voor de gebruiker.
Gebruikers die vaak gebruik maken van je app, zullen meer de neiging hebben de volledige functionaliteit voor zichzelf beschikbaar te stellen. Zelfs al hebben ze deze niet direct nodig. De behoefte aan conversie, zorgt vaak voor focus op de in app aankoop binnen je app. Helaas geeft dit afleiding van de content. Dit ervaren gebruikers als negatief, wat het gevoel van waarde van je app kan doen afnemen.
Je heb gemakkelijk creatieve controle over je marketing strategie. Je kunt specifiek gebruik van je app promoten. Technisch moet er in de app wel wat ontwikkeld worden om de functionaliteit goed te laten werken. Ook als er aanpassen gedaan moeten worden, zal er bij dit model vaak extra geïnvesteerd moeten worden.
Minder “clicks” zorgen voor een hogere conversie. Een in app aankoop kan met een zeer beperkt aantal clicks waardoor de kans op conversie toe neemt.

Wanneer en hoe kan ik in app aankopen optimaal in te zetten?

Voor de inzet van in app aankopen kunnen we twee kanten op. We kunnen de kant op als ‘alleen staand model’, of in combinatie met ‘betaalde apps‘.

In de combinatie variant dient een in app aankoop extra veel aandacht te krijgen. Het belangrijkste van de in app aankoop is dat de meerwaarde groot moet zijn. Een klant heeft tenslotte al betaald voor de basis functionaliteit en verwacht veel van de extra aankoop. We zien dit model dan ook bijna alleen maar succesvol bij bekende merken die hun product als in app aankoop verrijken.

Zo kan een TomTom relatief gemakkelijk extra functionaliteiten en content aanbieden. Hierbij kun je denken aan live file informatie die er voor zorgt dat de snelste route wordt her berekend, of extra kaarten voor andere landen.
Heb je dergelijk waardevolle extra zaken, dan kan dit model werken samen met het betaalde apps. In andere gevallen wordt de combinatie afgeraden.

Als losstaand model is dit misschien wel het mooiste model. De kunst is om de optimale balans te vinden tussen de basis en dus gratis functionaliteiten en de extra betaalde. Geef je te veel weg, dan heeft het voor de klant geen zin om deze aan te schaffen. Geef je te weinig, dan zullen klanten je app niet gebruiken waardoor je ook geen in app aankopen omzet.

Conclusie

Kortom het is een solide model. Het spel wat je als ontwikkelaar speelt is de balans vinden tussen gratis en betaalde functionaliteiten en tegelijkertijd de push op conversie en de focus op content.

Als laatste willen we nog mee geven dat er rekening gehouden moet worden met de extra uren die nodig zijn om deze functionaliteit in de app aan te brengen.

, , , , , ,

About Arend-Jan Oosterveld

Oprichter en eigenaar van Oosterveld IT

Trackbacks/Pingbacks

  1. Freemium – Geld verdienen met je app – deel 3 - Oosterveld IT - 30 augustus 2012

    […] freemium model heeft veel raakvlakken met ‘in app aankopen’ en wordt veelvuldig gebruikt in de verschillende app stores. In dit artikel leggen we uit hoe […]

  2. Geld verdienen met je App - Oosterveld IT - 3 september 2012

    […] Aankopen binnen je app (deel 2) […]

Geef een reactie