Betaalde apps – Geld verdienen met je App – deel 1

Welkom terug bij onze vierdelige serie over geld verdienen met je app, met in dit deel het model ‘betaalde apps’. Ben je nieuwe bij deze serie, bekijk dan de introductie van geld verdienen met je app.

Zoals gezegd verdiepen we ons in dit deel in het model van de betaalde apps. We leggen uit wat betaalde apps zijn, hoe ze werken, wat de voor en tegens zijn en sluiten af hoe jij dit model kunt inzetten voor jouw app.

Betaalde apps

Het concept van betaalde apps is simpel. Als klant betaal je voor de app die jij download. Dit betekend dat bij elke verkoop van de app, jij als ontwikkelaar een x percentage van deze omzet ontvangt. In dit model gaat het om een eenmalige transactie die er voor zorgt dat de klant de app kan downloaden en volledig gebruik kunt maken van alle functionaliteit van de app. Het is dus zeer transparant model voor zowel de eigenaar en voor de klant.

Hoe werken betaalde apps

Omdat we hier niet al te diep in willen gaan op de variaties tussen de verschillende smartphone producenten en besturingssystemen, zullen we zoveel mogelijk het generieke model uitleggen.

Zodra je app ontwikkeld is en klaar staat om aan het grote publiek te tonen, is het noodzakelijk om jouw app aan te bieden in een online software winkel, ook wel app store genoemd. Om een goed overzicht te krijg wie dergelijke winkels aanbied, quoten we wikipedia even:

De App Store van Apple Inc. is de grootste online softwarewinkel met meer dan 650.000 applicaties (juni 2012). Play Market (voorheen Android Market) van Google Android bevatte op dat moment meer dan 600.000 applicaties. Andere bekende online softwarewinkels zijn BlackBerry App World (99.500 apps per 1 mei 2012), de Marketplace van Windows Phone (meer dan 100.000 apps per 20 juni 2012) en de Ovi Store van Nokia (ongeveer 50.000 apps).

In zo’n app store bied de ontwikkelaar zijn of haar apps aan en kan de klant deze downloaden. In het geval van een betaalde app, bepaal jij als ontwikkelaar de prijs en dient de klant dit bedrag te af te rekenen alvorens hij of zij de app kan downloaden. Van dit bedrag gaat een x percentage naar de winkel, meestal 30% of minder, en de rest wordt direct aan je over gemaakt.

Moeilijker dan dit is het model niet.

Wat zijn de voor en tegens van betaalde apps

Hoewel het model dus gemakkelijk te doorgronden is, kleven er toch een paar nadelen aan. Doormiddel van onderstaande tabel geven we een overzicht van de belangrijkste voor en nadelen van deze strategie.

Argumenten voor Argumenten tegen
Eenvoudig en transparant model voor de ontwikkelaar en de klant Relatief lastig om de klant in eerste over te halen om je app te downloaden, aangezien er een financieel obstakel is
Technisch zeer simpel, aangezien er geen aanpassingen in de app gemaakt hoeven worden Het is relatief eenvoudig om betaalde app ook gratis aan te bieden door hackers, wat omzet verminderd
Kwalitatief vertrouwen van de klant is initieel hoger bij aanschaf t.o.v. een gratis app De klant verwacht meer van een betaalde app dan een gratis app. Deze verwacht dien je dan ook waar te maken.
Inkomsten potentieel is groot, aangezien elke legale klant direct dient af te rekenen Waarschijnlijk is er, door het financieel obstakel, een kleine gebruikersgroep. Dit zijn dan ook direct minder mensen die je app kunnen promoten
De app stores zullen beter hun best doen je app te promoten, aangezien ze hier zelf ook het meest aan verdienen

Wanneer en hoe betaalde apps optimaal in te zetten

De belangrijkste taak van degene die de app moet gaan promoten, is wel een entiteit neerzetten. Potentiële klanten zullen de app alleen maar downloaden wanneer ze vertrouwen hebben in de kwaliteit, de app veel toegevoegde waarde vinden en er geen kwalitatief goede gratis alternatieven zijn.

The name of the game is promoten. Voor elke verkoop moet gevochten worden, tot er voldoende kritische massa is en de klanten en app stores je gaan helpen met een extra zetje door de app ook te gaan promoten.

Dit model kun je optimaal inzetten als er al een bekende entiteit aan hangt die veel vertrouwen geeft. Zo zou bijvoorbeeld voor de NOS geen probleem zijn om relatief snel veel betalende klanten te hebben. Ben je starter, dan raad ik dit model in eerste instantie niet aan en zou ik gaan voor een ander model.

, , , , , ,

About Arend-Jan Oosterveld

Oprichter en eigenaar van Oosterveld IT

Trackbacks/Pingbacks

  1. Geld verdienen met je App - Oosterveld IT - 21 augustus 2012

    […] Betaalde apps (deel 1) […]

Geef een reactie