Freemium – Geld verdienen met je app – deel 3

Wederom welkom bij onze vierdelige serie over geld verdienen met je app. Met in dit deel het freemium model. Ben je nieuwe bij deze serie, lees dan eerst de introductie van geld verdienen met je app.

Het freemium model heeft veel raakvlakken met ‘in app aankopen’ en wordt veelvuldig gebruikt in de verschillende app stores. In dit artikel leggen we uit hoe het werkt, wat de voor en tegens zijn van dit model en hoe jij zelf dit model kunt inzetten voor jouw app.

Freemium

Freemium is een samenvoeging van de termen ‘free’ en ‘premium’. Het freemium verdienmodel houdt in dat het product of de service gratis wordt aangeboden, maar de klant uiteindelijk moet betalen voor de echte of een verbeterde versie. Dit is dus vergelijkbaar met sommige implementaties van ‘in app aankopen’. Bij ‘in app aankopen’ schaf je dan alleen de premium functionaliteiten in de app zelf. Bij het freemium model moet je werkelijk een andere app downloaden.

Hoe werkt freemium?

De basis free/gratis/lite applicatie verraadt de kern functionaliteit van de app voor niks. Vaak zijn dan bepaalde functionaliteiten wel zichtbaar, werken deze niet en wordt er verwezen naar de premium versie.

FreemiumEen gratis app wordt veel vaker gedownload ten opzichte van een betaalde app. Het freemium model werkt op basis van het principe dat als de klant hebt laten ruiken aan je product hij of zij deze nuttig vind ook de volledige versie zal downloaden vanwege de extra functionaliteiten. Zie hier wederom de link met ‘in app aankopen’.

Wat zijn de voordelen en nadelen van het freemium model?

Aangezien het freemium model en in app betalingen model zeer veel op elkaar lijken, zijn de argumenten ook vergelijkbaar. Uiteraard is de grote uitzondering hierop het downloaden van een extra app voor het freemium model.

Wanneer en hoe kan ik het freemium model optimaal in te zetten?

Met het freemium model is het relatief gemakkelijk om een grote populatie gebruikers te verzamelen. Het koste de gebruiker tenslotte geen geld om de gratis variant van je app te downloaden. De truck is om de klanten te laten betalen voor de volledige versie. Dit zullen ze alleen doen wanneer ze al tevreden zijn met de huidige applicatie alleen graag gebruik willen maken van de premium functionaliteiten.

Dit model kun je dan ook het beste inzetten, wanneer je al een teaser weg kunt geven van je app, zonder dat het fors ten koste gaat van het gebruikersgemak. Het overhalen van een gebruiker voor een aankoop is lastiger als bij de ‘in app aankoop’, alleen is ontwikkel technisch weer gemakkelijker.

Dit betekend dat je dit model alleen moet inzetten als je wat minder ontwikkelbudget of tijd hebt. Vooral bij meerdere besturingssystemen zou dit van belang kunnen zijn. In de andere gevallen adviseren wij de ‘in app aankoop’ als model.

Conclusie

Het is een mooi model, alleen lijkt het steeds meer geëvolueerd te zijn in de richting de ‘in app aankoop’. Toch is het een goed alternatief als je niet heel veel extra ontwikkelkosten/tijd wil stoppen in het gratis aanbieden, maar voor alle functies betalen model.

, , , , ,

About Arend-Jan Oosterveld

Oprichter en eigenaar van Oosterveld IT
No comments yet.

Geef een reactie