Het gevecht tussen twee reuzen: iOS versus Android

Nu velen zich opmaken om te gaan genieten van een welverdiende vakantie, maken de twee reuzen in de markt voor Mobiele Telefoons – Apple en Google – zich op voor de volgende fase in de felle concurrentiestrijd waarin zij verwikkeld zijn.

Apple heeft sinds de introductie van de iPhone in 2007 een ware revolutie ontketend binnen de markt voor Mobiele Telefoons en Smartphones. Het belangrijkste Android-toestel van het moment – de Samsung Galaxy SII – heeft momenteel al 3 miljoen voororders bereikt en is hiermee de meest verkochte mobiele telefoon van het moment. De Samsung Galaxy SII wordt hiermee al aangeduid als de iPhone-Killer.

Sinds het begin van 2011 gonst het steeds sterker in het geruchtencircuit dat Apple in september van 2011 de iPhone5 zal introduceren. Traditioneel houdt Apple de details over zowel de eigenschappen van deze nieuwe smartphone als ook de lanceerdatum strikt geheim.

In welk gevecht zijn Android en Apple nu exact verwikkeld?

Wij lezen in veel media verwarrende en zelfs onjuiste berichten over de concurrentiestrijd tussen Apple en Google. Zo wordt als voorbeeld regelmatig het aantal iPhones vergeleken met het aantal verkochte Android toestellen. Dat is hetzelfde als het aantal verkochte Dell laptops te vergelijken met het aantal verkochten Windows 7 pakketten.

Neen. Voor een goed begrip van de concurrentiestrijd tussen Apple en Google is het essentieel om de essentie van beide bedrijven te kennen als ook het meest fundamentele verschil. In feite zijn Apple en Google niet voor 100% elkaars concurrenten. Ze varen wel op dezelfde zee en profiteren beide van de enorme vaart en groei.
Apple is primair een hardwareleverancier en verdient haar geld primair met hardware. Google is daarentegen een adverteerder en verdient het geld met name door online en mobiele advertenties.

Is er dan geen strijd gaande tussen Apple en Google?

Er is zeker wel een strijd gaande tussen beide bedrijven. Maar laten we deze dan wel exacter benaderen:
Apple en Google – een paar jaar geleden nog bondgenoten en vrienden – concurreren met elkaar op twee fronten:

  • Besturingssysteem Mobiele Telefoons: Apple iOs concurreert met Google’s Android.
  • Content: Apple en Google concurreren om de gunst van de consument (zowel zakelijk als particulier) van een diversiteit van services. Deze worden ook wel mobiele applicaties genoemd of korter Mobile Apps. Apple heeft de App Store & de online ‘muziekwinkel’ iTunes. Google heeft de Android Market en content-diensten zoals Music beta.

Hoe verhouden Apple en Google zich tot elkaar op de markt voor besturingssystemen?

Dit lijkt een logische vraag. Echter in de praktijk ervaart de gebruiker … de klant de besturingssoftware altijd tezamen met de hardware ofwel het mobiele toestel. Wij vinden het belangrijk om naar de totale ervaring van software en hardware te kijken.

Het grote voordeel van Android is het feit dat dit platform – evenals het internet – open is. Gevolg hiervan is dat Android gebruikt wordt door meerdere merken, en dat er hierdoor wereldwijd meer Android gebruikers zijn. Het voordeel van meerdere merken is dat er een breder assortiment is en dat er vaker introducties en vernieuwingen zijn. Daarnaast is het met meerdere merken in principe mogelijk om een groter aantal segmenten beter te bedienen. Het voordeel van een grotere klantengroep (ofwel installed base) is dat de business case van een innovatie eerder positief is. Hierdoor kan innovatie theoretisch sneller gaan.

Het voordeel van ‘open’ zijn is tegelijkertijd ook het nadeel of de zwakte van Android. Door de vele mogelijke combinaties tussen Android software en alle verschillende toestellen is de kans op fouten en defecten veel groter. En daarnaast ziet de consument door de veelheid aan mogelijkheden ‘door de bomen het bos niet meer’.

Het grote voordeel van de iPhone is dat de hardware en de software perfect op elkaar zijn afgestemd. Hierdoor is de User Interface en het gebruiksgemak van Apple’s iPhone groter en is er bovendien een lagere kans op fouten en defecten.

Hoe verhouden Apple en Google zich tot elkaar op de markt voor Content?

Android en Apple worden regelmatig met elkaar vergeleken op het aantal Mobiele Applicaties die zij in hun App stores beschikbaar hebben. Uit de meest recente cijfers blijkt dat Android sinds enkele maanden Apple verslaat in het aantal Apps.

Heeft Google hiermee Apple verslagen op de markt voor content? Ons antwoord op deze vraag is: zeker niet!

Als we kijken naar de kwaliteit van de Apps, door bijvoorbeeld naar de winstgevendheid te kijken, dan zien we dat Apple 75% marktaandeel heeft in de omzet. Daarnaast biedt Apple op twee punten een significant hogere toegevoegde waarde:

  • De unieke ‘muziekwinkel’ iTunes is nog altijd wereldmarkleider in muziek. Onlangs is deze positie verder verstevigd door de exclusieve allianties van Apple met de vier grote platenlabels.
  • Met iCloud is het mogelijk om alle content (muziek, video’s, apps en zelfs bestanden) op te slaan op de servers van Apple.. Hierdoor heb je altijd alle content bij je en is het synchroniseren tussen laptop, tablet en mobiele telefoon zeer eenvoudig.

Tenslotte …

Nederland maakt zich op voor een welverdiende vakantie. Maar wees op tijd terug van vakantie!! Want direct na de zomer zal de concurrentiestrijd tussen de twee titanen Apple en Google verder losbarsten. De grote winnaar is sowieso de consument. De consument kan achterover leunen, zich laten informeren alle nieuwigheden en tenslotte gaan genieten van alle mooie nieuwe functies, services en Mobile Apps die onze wereld die onze wereld verder zullen verrijken.

, , , , , , , ,

About Arend-Jan Oosterveld

Oprichter en eigenaar van Oosterveld IT
No comments yet.

Geef een reactie