SEO voor de App Store -> ASO ofwel “App Store Optimalisation”

Voor webdeveloper is het al jaren gesneden koek. Je website zo bouwen en inrichten dat zoekmachines zoals Google en Bing je website optimaal indexeren en een zo hoog mogelijke positie behaald op de belangrijkste termen (keywords) voor jouw doelgroep. Online zijn dan ook tal van SEO-blogs en kennisbanken te vinden over dit onderwerp (Pro tip: Internet Marketing Universiteit). De focus van deze blogs en kennisbanken ligt voornamelijk op content. Dit is namelijk één van de beste manieren om succes te zijn in de zoekmachines. Zo levert is het generen van zoveel mogelijk unieke content over een onderwerp vaak goede resultaten op en is de basis van SEO voor website.

Voor de App Store is deze strategie niet mogelijk. Je krijgt van Apple niet de middelen om tal van artikelen over je app te publiceren in de iTunes App Store. Je krijgt slechts een beperkt aantal publicatie items, namelijk je titel, keywords, omschrijving, iconen en je user reviews. Omdat de aanpak zo afwijkt van de “standaard” SEO aanpak is er een nieuwe benaming ontstaan, namelijk: “App Store Optimalisation” ofwel ASO.

In dit artikel zetten we uiteen welke tools en strategie jij kunt inzetten om zo succesvol mogelijk te zijn in de App Store.

De titel van je mobiele applicatie

De titel is misschien wel de belangrijkste ASO-knop waar je aan kunt draaien. Dit wil zeggen dat de waarde van de woorden die je hierin gebruikt, het zwaarste mee wegen in de zoekresultaten van de App Store. Het is dan ook belangrijk om woorden te gebruiken waar mensen vaak op zoeken. Vermeld hier dus het belangrijkste keyword waar jij op gevonden wil worden.

Stel je voor. Je maakt racespel met de naam “Super knaller”. Als je verder geen keyword hebt toegevoegd en een lege beschrijving hebt gegeven, dan is je app alleen maar te vinden op de termen “super” en/of “knaller”. Dit zijn niet echt woorden die veel mensen gebruiken als ze opzoek zijn naar een nieuw racespel. Het is dan ook verstandig om je belangrijkste keyword toe te voegen. Maak er bijvoorbeeld “Super knaller, het racespel” van. Op deze wijze wordt het woord “racespel” dus als belangrijk woord bevonden door de zoekmachine in de App Store.

Keywords van je mobiele app

Het vinden van de correcte keywords voor jouw app is naast de titel de belangrijkste indexatie van de zoekmachine. Apple geeft je een karige 100 tekens om je keywords in te proppen. Wel is mooie van de zoekmachine is dat deze automatisch overweg kan met meervoudsvormen. Je hoeft hier dus geen rekening mee te houden en mijn tip zal dan ook zijn om bij enkelvoud vormen te blijven.

De eerste stap is het vinden van de meest relevante keywords voor jouw app. Het doel is om boven te komen bij alle keywords die belangrijks zijn voor jouw app. Op dit moment is het nog niet belangrijk op welke plek dit is, maar dat deze op een plek terug komen.

Op de beste keywords wordt vaak gezocht, hebben weinig concurrentie en zijn zeer relevant voor jou app. In de meeste gevallen zullen de hoge zoekvolumes ook de meeste concurrentie hebben. Jij als app marketeer zal dan ook de juiste balans moeten bepalen tussen het concurrentie en de populariteit op een keyword. Het is aan jou om te beslissen.

Er zijn tal van artikelen en tools online te vinden die je helpen met het bepalen de beste keywords. Zo heeft Google Adwords Keyword Tool en heeft AppCodes zelf een eigen specifieke tool voor de App Store.

Omschrijving van je mobiele applicatie

In tegenstelling van wat veel mensen denken, heeft de omschrijving geen invloed op de zoekresultaten. Nu je deze kennis tot je hebt genomen, weet je dat je niet hoeft te focussen op keyword optimalisatie in de omschrijving. Je kunt de volledige aandacht besteden aan conversie en dus niet aan vindbaarheid.

Belangrijk om te realiseren is dat de gebruiker je al gevonden heeft. Hij of zij is tenslotte al op jouw pagina. Focus op het vertellen wat je app doet en waarom ze jouw app moeten installeren.

Conversie is simpelweg het beïnvloeden van je bezoek zodat zij jou app gaan downloaden. Dit klink gemakkelijk maar dat is het niet. Wij mensen zijn wispelturig. We zijn ongeduldig. Dit is waar een kwalitatief goede app omschrijving uit de verf komt. Het schrijven van een goede omschrijving kan het verschil maken tussen een download of alleen magere oogopslag. Overall kunnen we zeggen dat een goede app omschrijving ons verteld wat het nu doet, waarom we het willen en dat we het willen.

De eerst is de belangrijkste zin. Vertel in één vloeiende korte zin de essentie van de app. Waarvoor dient het? Wat doet het? Is het een sociale foto app? Is het een reisgids app? Is het een notitie app? Wat het ook is, breng het nu over. Als je dat lukt, dan heb je een grote kans dat mens inhaken en verder lezen.

De tweede zin heeft als doelstelling om je app te laten downloaden. Geef de lezer een goede reden waarom ze je app moeten downloaden. Waarom wil ik een pratende aap app downloaden? Als ik er persoonlijk nog geen reden voor heb, dan moet je mij een verdomt goede reden geven om deze wel te downloaden.

Na deze twee zinnen is het eigenlijk een kwestie van goed kopiëren. Het verkopen van een app is het spel van iemand te overtuigen van het aanschaffen van de app. Om te helpen kun je een aantal quoten van onafhankelijke personen of instanties toevoegen. Voor de kieskeurige klant, kun je ook een opsomming maken van alle functies van je app.

Icoon van je mobiele app

Het ontwerpen van een esthetisch aantrekkelijk en beschrijvend icoon, maakt een significant verbetering voor de vindbaarheid van je app in de App Store. Er zijn dan ook tal van artikelen te vinden over hoe je een app icoon het beste kunt ontwerpen, maar er is veel minder beschikbaar waarom een app icoon zo belangrijk is.

Eén van de belangrijkste zaken voor een aantrekkelijk en beschrijvend icoon zie je hier onder.

Je app icoon kan algoritmisch dan geen betere ranking geven, wel kan Apple jouw app aanbevelen in hun “Nieuw en opmerkelijk”, “Staff favoriten” en andere redactioneel samen gestelde lijsten. Simpel gezegd, Apple zal geen apps aanbevelen waarvan de iconen suggestief of niet visueel aantrekkelijk zijn. Ze willen een app icoon waarbij de esthetische regels van Apple worden gevolgd en waarbij de nadruk ligt op een visueel aantrekkelijk design.

Door de prominentie van de redactioneel samen gestelde lijsten, krijg je veel zichtbaarheid en dus voor een stortvloed van downloads. Dit is een te grote kans om niet te laten liggen.

Naast deze redactionele lijst is er nog een tweede belangrijke reden voor deze focus. Op het moment dat een gebruiker zoekt of bladert in de App Store, dan krijgt de gebruiker niet veel meer te zien dan: de titel van de app, de icoon van de app, de prijs en potentieel de categorie, datum release of de ontwikkelaar. Daarom is het belangrijk dat de icoon super aantrekkelijk is, aangezien je jouw app daarmee onderscheid van de rest.App Icon Regenboog

Het in het oog springen van jouw icoon is de belangrijkste trigger bij een gebruiker om naar jouw app te gaan en niet die van iemand anders. Een icoon kan het algoritme van de zoekmachine niet direct beïnvloeden, alleen door bovenstaande pluspunten heeft wel degelijk een zeer grote invloed op het aantal download van jouw app.

Stimuleer gebruikers om reviews te schrijven

Populariteit lijkt een groot onderdeel van de zoek positie in de App Store, en dat geldt ook voor user reviews. Ik weet niet hoe een grote rol deze reviews spelen in het ranking algoritme van de zoekmachine, maar sommige ontwikkelaars hebben gemerkt dat reviews een betere zichtbaar in de App Store teweeg heeft gebracht. Wanneer jij je app gaat promoten, benoem dan ook altijd de hoge user ratings en stimuleer de mensen die je app downloaden aan om een reviews te schrijven.

Facebook likes in de App Store

Vanaf iOS 6 zal het mogelijk zijn om ook apps te “liken” in de App Store. Deze functionaliteit is momenteel nog niet beschikbaar, maar je kunt je vingers er op na tellen dat dit ook invloed gaat hebben op je ranking in de zoekmachine van Apple. Het is dus verstandig om hier aandacht aan te besteden zodra deze functionaliteit beschikbaar komt.

Conclusie

Ondanks dat het toch een redelijk lang artikel is geworden, is de simpliciteit van de App Store een groot voordeel voor de leercurve. Zorg er dus voor dat titel, icoon, omschrijving, reviews en keywords op orde zijn, zodat de App Store geen belemmering kan zijn voor het achterblijven van het succes van je app. Mocht je zelf meer tips hebben, laat het me dan weten.

, , , , , , , , ,

About Arend-Jan Oosterveld

Oprichter en eigenaar van Oosterveld IT
No comments yet.

Geef een reactie